Görbicz Tamás

Görbicz Tamás

Bajorország választott (2018)

2018. október 15. - gorbiczgy

Bár az újságok szenzációs címekkel közlik a CSU egyeduralmának végét jelentő számokat, a helyzet azért nem sokat fog változni Bajorországban. A választások azonban jeleznek érdekes mozgásokat és akár igen komoly következményekkel is járhatnak egész Németország és akár Európa jövőjére is. Nézzük akkor sorban.

Bajorország mindig is kuriózumnak számított a német szövetségi államok között. A bajor választó fejedelmek (elsősorban a közeli Alpokban található sónak köszönhetően) mindig is gazdagnak és befolyásosnak számítottak, s miközben a német területeket sorban hódította meg a reformáció, ők megmaradtak a pápizmus oldalán (a szintén a katolicizmus fő védnökeinek számító Habsburgokkal a hátukban.) Így a katolikus vallás részévé vált a bajor nemzeti büszkeségnek és erős bástya maradt az után is, hogy a „vaskancellár” Bismarck egyesítette a német fejedelemségeket az új birodalomban porosz és lutheránus dominancia alatt. Ezen a hagyományon építkezett a CSU (Keresztény Szociális Unió), mint keresztény-konzervatív párt. Ez a formáció majd 60 éve egyeduralkodónak számított arrafelé. Egyik leghíresebb képviselője Franz-Josef Strauss, aki a Kádár-rendszer propaganda híradóiban a kapitalista imperialista klerikális reakció legsötétebb késviselőjének volt beállítva (és akiről ma München nemzetközi repülőtere neveztetik.) A CSU a CDU-val együtt képviselte a kereszténydemokrata jobboldalt a német politikai palettán, amely sokáig váltogatta a hatalmat az SPD-vel, a szocdemekkel, aszerint, hogy a mérleg nyelvét adó FDP, liberális párt éppen hova húzott. Noha Bajorország a választók alig egy tizedét képviselte, a párt befolyása a koalíción keresztül sokkal nagyobb volt az egész ország vezetésére és törvényeire – amit máshol azért nem néztek igazán jó szemmel. A 90-es évekre az a fura helyzet alakult ki, hogy miközben a templomba járó hagyományos vidék továbbra is a CSU erős bázisa maradt, magában a tartományi fővárosban, Münchenben a szocdemek lettek erősebbek és sokáig ők is adták a polgármestert.

42043019_303_1.jpg

Ha valaki ma Bajorországra gondol, akkor valószínűleg az autóipar, a sör és a foci jut eszébe, nem ok nélkül. A CSU vezetése alatt München és környéke modern ipari vállalatok, bankok és biztosítók székhelye lett (helyi ismerőseim szerint elsősorban azért, mert innen közelebb vannak az Alpok és főleg az Adria.) A globális nagyvállalatok jelenléte és vonzása azonban átalakította a választók összetételét, és az arányok egyre jobban eltolódnak a kozmopolita többség irányába a vallásos vidék és a hagyományos életmód kárára. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy München jó példája annak, ahogyan a globalizáció és az iparosodás megváltoztatja az életünket. És jó példa arra is, hogy miért riadóztatta a Vatikán minden erejét a globalizációs nyomás és a vele járó vallási sokszínűség illetve elvallástalanodás ellen. Miért szedték elő a spájzból a liberalizmust és a szekularizácót ostorozó, a családok és a nemzet halálát vizionáló régi-új szlogeneket. A katolicizmus eddig megkérdőjelezhetetlen két fellegvárában, Írországban és Bajorországban is bajok vannak. Az írek (akiknél szintén nacionalista okokból fonódik össze a politika a katolicizmussal a protestáns angolokkal való szembenállás miatt) vállaltan meleg miniszterelnököt választottak. S noha a klérus tagjai között messze több a homoszexuális a társadalmi átlagnál, ez mégis csak arculcsapása a hivatalos vatikáni vonalnak. S ha mindez nem volna elég, az ír szavazók az abortusz liberalizációja mellett döntöttek, ami megint csak arculcsapása a vatikáni propagandának egy olyan országban, ahol például oktatási intézményt csak és kizárólag a katolikus egyház tarthat fent.

És most oda Bajorországban is a katolikus politikai hegemónia. (Pedig az ottani egyház erejét mutatja, hogy az előző, leköszönt pápa, Ratzinger, innen származott.) A CSU ugyan megtarthatja a hatalmát és képes kormányzó többséget létrehozni a helyi „Szabad Választókkal” (Frei Waehler), akik egyfajta polgári közepet képviselnek és helyi lokálpatriótákból állnak, de a változások szembeötlőek. Az FW választói ugyanis többnyire vallástalanok, de semmiképpen nem kötődnek úgy a helyi katolikus klérushoz, mint a CSU.

Van egy másik érdekes tanulsága a választási eredményeknek. München és általában Bajorország volt a 2015-ös nagy bevándorlási hullámtól leginkább sújtott régiók egyike. Csakhogy ott az egyházak felvállalták a menekültek ügyét és heroikus munkát végeztek (és végeznek a mai napig) a befogadás és az integráció terén. A CSU vezetése viszont – részben látva a gyűlöletre és félelemkeltésre építő AfD (Alternative für Deutschland) előretörését, részben látva a lakosság összetételének számára kedvezőtlen változását, arrafelé szokatlannak számító, kemény menekült-ellenes hangot ütött meg, és Németországon belül a magyar migránsozós politika legfőbb partnerének számított. A politikai számítás az volt, hogy ha sikerül kifogni a szelet a szélsőjobb vitorláiból, akkor a választók nem vándorolnak át hozzájuk. A választási eredmények azonban azt tükrözik, hogy ami jól működik Magyarországon, az egyáltalán nem működik Bajorországban. Pedig itt (szinte) nincsenek menekültek, ott pedig bőven vannak. S bár az AfD 10% körüli eredménye még mindig magasnak tűnik, a korábbi szövetségi választásokhoz képest visszaesést mutat. A zöldek viszont – akik amúgy befogadás pártiak - megduplázták az eredményüket, ami azt mutatja, hogy jelenleg a bajor választókat jobban érdeklik a környezetvédelmi kérdések (megújuló energiák, elektromos autózás, globális felmelegedés), mint a bevándorlás, amit a CSU fő kampánytémájának tett meg. Ez azt is előre vetíti, hogy a jövő májusban esedékes európai parlamenti választások fő témája sem a bevándorlás és annak kezelése lesz, és fel fognak erősödni a Magyarországot a merev és antihumánus magatartása miatt elítélő hangok. (Hacsak nem történik újra valami drasztikus a menekült fronton.)

A bajor választások másik nagy vesztese az SPD (szocdem párt), amely történelme során először nézett be a 10% alá. Mindez azt mutatja, hogy a párt és általában az európai szociáldemokrácia mélyrepülése továbbra is tart. Mivel Németországban ezért a nagykoalíciót teszik felelőssé, könnyen megtörténhet, hogy a CDU és az SPD ilyen meggyengülésével a szövetségi koalíció is átrendeződik vagy felbomlik. Akkor pedig előrehozott választások lesznek. (Ez a szcenárió nagyban függ attól, hogy a két hét múlva esedékes hesszeni tartományi választások milyen eredményt mutatnak majd.) Pedig a szocdemek összeurópai mélyrepülésének biztosan más okai vannak, mivel ez nem szorítkozik csak Németországra.

Berlinnek tehát fel van adva a lecke.

Miközben Merkel saját politikai pozíciói gyengülnek a saját országában, aközben kellene erőt mutatnia az összeurópai politikában, az Európai Unió megújításában a nacionalista és szeparatista törekvésekkel szemben. Közben mindezt ezerrel igyekeznek aláásni az oroszok által befolyásolt különféle frakciók, és a Vatikán is a maga szekularizáció-ellenes propaganda hadjáratával, melyek a nemzetek, az erkölcsök, a család és kereszténység sírba szállásának vízióival próbálják riadóztatni a híveket. Már akik nem látnak át a szitán, és elég nekik néhány egyszerű hívószó, mint homoszexuális jogok, gender, abortusz, migráns, iszlám vagy bankok.  

A bejegyzés trackback címe:

https://gorbiczt.blog.hu/api/trackback/id/tr9814302967

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sir Galahad 2018.10.16. 08:22:42

Lehet ennek az eredménynek másik olvasata is. Nevezetesen, hogy a stabil jobboldali fölény megmaradt, csak a szavazókon most osztoznia kell az AfD-vel és az FW-vel a CSU-nak. És azért kell osztoznia, mert nem volt hiteles a párt migránsellenes retorikája - közben ugyanis koalíciós partnerei maradtak a válságot Németországra szabadító Merkelnek. A zöldekre meg jobb híján szavaztak az SPD összeomlása után a csalódott baloldaliak.

Csató 2018.10.16. 08:28:55

Mondjuk kevesebb bajor szavazott át a CSU-tól az AfD-re, mint amennyi hagyta ott a szocikat a zöldekért, komcsikért.

Ekrü 2018.10.16. 08:42:35

"A választási eredmények azonban azt tükrözik, hogy ami jól működik Magyarországon, az egyáltalán nem működik Bajorországban. Pedig itt (szinte) nincsenek menekültek, ott pedig bőven vannak. "-Dehogy nem működött.A CSU Merkel bevándorláspolitikájának köszönhetően elvesztette szavazói 10%-át,akik bizony a bevándorlásellenes AfD-nél landoltak.Valószínű,hogy az emberek nem hitték el Seehofernek,hogy képes Merkellel szembemenni bevándorlásügyben.Az AfD ugyanis a bajor parlamentben 0%-ról 10%-ra növekedett megelőzve ezzel a szocdem SPD-t.
"S bár az AfD 10% körüli eredménye még mindig magasnak tűnik, a korábbi szövetségi választásokhoz képest visszaesést mutat. "-Ez milyen aranyos,mikor az ellenzéki blogírók és hozzászólók az AfD esetében megpróbálják összemosni a szövetségi választást a tartományi választással. :))) Persze figyelmen kívül hagyják azt a tényt,hogy az AfD egészen idáig 0%-on állt Bajorországban.Ám legyen,de akkor nézzük meg a többit is. :))))
CSU szövetségi választás 7% Bajor tartományi választás 37,2%
SPD szövetségi választás 24% Bajor tartományi választás 9,7%
Hoppá,ha így nézzük,akkor a CSU nagyot nyert az SPD pedig nagyot bukott.:))))
Szóvak óvatosan azokkal a ferdítésekkel...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.10.16. 08:48:25

A lényeg: hatalmas csapás az eredmény a liberálisok számára.

chrisred 2018.10.16. 09:03:19

@maxval balcán bircaman: Például a Zöldek és az FW számára? :)

chrisred 2018.10.16. 09:09:48

Szerintem is az a tanulság, hogy a nyugati polgári társadalmak összetettebbek, színesebbek. A politikai elitben csalódott szavazók nem seregeltek át tömegesen a szélsőjobbos AfD, hanem gyakorlatilag eloszlottak a preferenciáik szerint a Zöldek, a Szabad Választók és az AfD között. Kár, hogy az FW-hez hasonló, alulról szerveződő polgári politikai közösség kialakulására nálunk nincs esély.

Sajtó Mortále 2018.10.16. 09:14:28

"Már akik nem látnak át a szitán, és elég nekik néhány egyszerű hívószó, mint homoszexuális jogok, gender, abortusz, migráns, iszlám vagy bankok. "

És ezek közül melyik is a pozitívum???
A téves nemi orientáció? Akár genetikai hiba, akár divat okán? Vagy a magzatok ipari - sok milliós! - számú elpusztítása, mint "családtervező, védekező, kényelmi..." eszköz?
Vagy az ILLEGÁLIS,és ERŐSZAKOS bevándorlás? Vagy az iszlám? Még mindig nem néztetek utána, mi az az iszlám??!!! És mit hoz be a liberális, demokráciákból álló Európába?!!!
Vagy a bank-nagytőke-multi-nemzetközi cégek egyre kontroll nélkülibb erősödése...

Lehet, hogy az egyik fél túlparáz ezt-azt ezekből, a másik fél viszont vak, ha nem látja a veszélyeket. Avagy ha olyan dolgokat jónak és helyesnek lát, mint pl. az abortusz.

chrisred 2018.10.16. 09:18:19

@Sajtó Mortále: Miért akarsz objektív poitívumot vagy negatívumot a belelátni a társadalmi folyamatokba?

Sajtó Mortále 2018.10.16. 09:25:01

@Sir Galahad: Igen, ez is benne lehet.
De sajnos tény a kereszténység gyengülése. Ami viszont nem irracionális, sőt logikus is, mivel az utóbbi évszázadokban senki nem törődött az emberek evangelizációjával, megtérítésével, az igehirdetéssel azoknak, akik már elpártoltak. (Vagy a megtartásukkal.)
Mindegyik egyház és papja szépen belekényelmesedtek abba, hogy a gyülekezetek maguktól is vannak, van hová menni papnak, abból megélnek...
Tettek rá, kik mennek el és miért, meg arra is, hogy téríteniük alapvető feladat lenne. "Menjetek, hirdessétek az Evangéliumot (örömhírt) és tegyetek tanítványommá mindenkit (aki megtér)"- mondta Jézus. (Most majd újra kell tanulniuk, mondjuk a muszlimoktól!)
Még most, amikor látszik, hogy mekkora a baj, hogy előretört szekularizáció (elvallástalanodás), sem képesek az egyházak és papjaik kilépni a jól megszokott, meleg komfortzónából és menni az emberek után, közé, ért! :-(

langesz 2018.10.16. 09:25:15

Katolikus hegemónia.......mégis miből, hogyan???
Mert benne van a nevükben, hogy keresztény(demokrata)?

Ekrü 2018.10.16. 09:26:38

@chrisred: "A politikai elitben csalódott szavazók nem seregeltek át tömegesen a szélsőjobbos AfD, hanem gyakorlatilag eloszlottak a preferenciáik szerint a Zöldek, a Szabad Választók és az AfD között. "-Ebben nincs semmi meglepő és nem kell hozzá nyugatinak lenni.Egy baloldali beállítottságú ember nálunk sem fog jobboldali pártra szavazni,mint ahogy a jobboldali sem a baloldalra.Inkább keresnek egy preferenciájuk szerinti másik pártot,vagy ha nem találnak akkor nem szavaznak.

martineden 2018.10.16. 09:28:43

@maxval balcán bircaman: JA zoldfulu szamar,azert duplaztak a zoldek es kerultek be ismet a liberalisok.Hulye fideszes,tudom a matek nagy kihivas.

Nincs közöttünk csicska 2018.10.16. 09:34:48

@Ekrü: hat ha ez igy lenne akkor a hazai baloldal jo nagy szarban lenne

chrisred 2018.10.16. 09:51:43

@Ekrü: Vajon a 2006-ban a ballibek pártlistájára szavazók közül hányan szavaztak később a Fideszre? Vagy vehetjük úgy, hogy maradtak baloldaliak?

röf 2018.10.16. 09:58:57

Meg tudná mondani valamelyik csahos, hogy mitől szélsőjobb az AfD?

Sajtó Mortále 2018.10.16. 09:59:55

@chrisred: Mert ezektől függ (pozitív vagy negatív társadalmi folyamatok), hogyan élünk és hogyan fogunk élni a jövőben. Ez elég fontos nekem. :-)

Sajtó Mortále 2018.10.16. 10:01:42

@Nincs közöttünk csicska: "hat ha ez igy lenne akkor a hazai baloldal jo nagy szarban lenne "

Lenne? :-)

chrisred 2018.10.16. 10:07:35

@Sajtó Mortále: Így van, ezek fontos társadalmi folyamatok, amiket a saját szubjektív nézeteid szerint értékelhetsz pozitívnak vagy negatívnak. Ahogy mások is.

Sajtó Mortále 2018.10.16. 10:09:14

@röf: Mert 1. német, 2. nemzeti. Ennyi nyugaton ma bőven elég, hogy náci légy. (Sok hülyének már itthon is.)
A patriotizmus/hazafiság, haza- és nemzetszeretet ma szitokszó, sőt nácizmus, sőt "gyűlölködés".
Érted, ha a hazádat szereted, akkor nyilván mindenki mást gyűlölsz! Ez a logika a ballib oldalon.
Sőt! Bőven elég ha nem értesz egyet valamivel (bevándorlás, iszlamizáció, abortusz...) máris "gyűlölködsz"! Nyilván.

barli 2018.10.16. 10:14:33

Mindenhol azt írják (itt is), hogy nem a menekültpolitika miatt van bajban a CDU/CSU meg az SPD, pedig de. A zöldek meg nem a programjuk miatt szerepeltek jól, hanem a balosok inkább rájuk szavaztak, mint az SPD-re.

Sajtó Mortále 2018.10.16. 10:16:30

@chrisred: És? Mi következik ebből?
Számomra az, hogy amit én pozitívnak tartok, azért igyekszem tenni, a negatívat meg visszaszorítani. Nem? Gondolom így van vele más is.
Végül is a plurális politika is erről szól. Ezért van több párt is. Nézeteket képviselnek, amelyek megvalósításáért küzdenek.

(Ezért irracionális az "összefogósdi" is olyan pártok között, akik politikája, nézete, célja egyébként nyilván különböző, különben nem lennének külön pártokban! Lehetnek közös célok, amikben lehet együttműködés, de teljes önfeladás és minden mindegy, csak azért, hogy ..., az már nem racionális. A választók VALAMIRE akarnak szavazni, nem egy "nem tudom mi fog belőle kisülni, de próbáljuk meg-re".)

Csató 2018.10.16. 10:22:41

Érdekes, hogy miközben a "katolikus" Bajorországban egy fasiszta sörpuccs elbukott, addig pár évvel később a liberális Berlinben már állva tapsolták a németek Hitlert.

chrisred 2018.10.16. 10:29:01

@Sajtó Mortále: Ez így van, ezért kérdeztem, hogy miért akarsz objektív negatívumokat vagy pozitívumokat belelátni társadalmi folyamatokba.

A politikának pont az a szerepe, hogy konszenzust, összhangot teremtsen a különböző társadalmi nézetek, érdekek között. Minél szélesebb körben képes ezt hatékonyan megtenni, annál sikeresebb. Az ellenzéki erőkkel nem az a baj, hogy összhangot akarnak teremteni, hanem hogy még ők maguk, alig kétmaroknyian sem tudnak egymással dűlőre jutni, nem hogy azoknak az érdekeit érvényre juttatni, akiket állítólag képviselnek.

Sajtó Mortále 2018.10.16. 10:31:38

@Csató: És általában a katolikus területeken sokkal kisebb volt a nácik támogatottsága is...
Ja, és a pápa diplomatikusan, de határozottan felszólalt a nácik túlkapásai és agressziói miatt. Ezt nem szokás tudni manapság.
Igaz, hadosztályokat nem küldött... (Ezt Sztálin kérdezte. "És hány hadosztálya van a pápának?" Amit úgy értett, hogy mindegy mit mond a pápa, ő - és Hitler is - azt csinálnak, amit csak akarnak.)

cselaxi 2018.10.16. 11:05:41

A foci (is) gólra megy. Aki többet rúg, az a győztes. Hogy kinek mennyi gólhelyzete volt / lesz, azon lehet polemizálni. A HATALOM maradt, nyugodjon le mindenki :-)
süti beállítások módosítása